De leerkracht is de spil in het onderwijs. Iedere leerkracht wil het beste uit zijn of haar leerlingen halen. Lof in Beeld ondersteunt leerkrachten op meerdere manieren het pedagogisch-didactisch handelen te versterken. Dit kan door middel van teamtraining, intervisiegroepen met Beeldcoaching en individuele coaching. De schoolvraag of vraag van de individuele leerkracht zijn uitgangspunt tijdens het coachen.
Verschillende vormen van coaching worden ingezet, waaronder Beeldcoaching, krachtgericht coachen en Didactisch Coachen. Bij Beeldcoaching staan vooral positieve interacties, geslaagde interventies en eigen vragen centraal, zodat de leerkracht zich bewust wordt van zijn of haar eigen handelen en kwaliteiten. Door de reflectie en dialoog daarover kan de leerkracht groei, eigen acties, vervolgstappen en vragen benoemen. Bij een intervisiegroep reflecteer je samen op de beelden, deel je kennis, bevraag je elkaar en geef je feedback.
Lof in Beeld ondersteunt leerkrachten en intern begeleiders bij het beter zicht krijgen op de onderwijsbehoeftes van het kind. Samen brengen we het kind in ‘beeld’ door te filmen in de klas en de opnames te analyseren. Voorbeelden van vragen zijn: Wat zie je in bijvoorbeeld de manier waarop het kind contact maakt? Wanneer ervaart het kind succes? Wat heeft het kind nodig om zich verder te ontwikkelen? Waar liggen mogelijkheden? Welke feedback heeft het kind nodig? Wat heeft het kind nodig van de leerkracht? Welke didactiek kan helpend zijn? De intern begeleider en de leerkracht krijgen zicht op hoe zij het onderwijs beter passend kunnen maken voor het kind. Informeer gerust naar de vele mogelijkheden.