We werken op onze beide scholen naar grote tevredenheid samen met Mariëlle. Ze coacht (startende) leerkrachten of een hele bouw. Ze maakt vooraf heldere afspraken en stemt duidelijke verwachtingen af met de betrokken leerkrachten en ons als leidinggevenden. De leerkrachten geven aan dat de coaching van Mariëlle nieuwe inzichten geeft en de sterke punten van de leerkrachten versterken. Mariëlle is integer en zorgvuldig in de communicatie. Ook volgt een van onze leerkrachten de opleiding tot beeldcoach bij Mariëlle. Zij is erg tevreden over de nieuwe kennis, de begeleiding en de toepasbaarheid in de praktijk. Kortom: ben je op zoek naar een coach kun je met een gerust hart een afspraak maken met Mariëlle.
Ester van Oers en Melanie Geensen: directie De Archipel & De Augustinus
Mariëlle begeleidt onze basisschool al een aantal jaar op het gebied van Didactisch Coachen. Mariëlle werkt altijd vanuit een positieve grondhouding en weet veel kennis van zaken te combineren met humor en ontspannenheid. Zowel startende als ervaren leerkrachten hebben baat gehad bij haar begeleiding en het traject heeft het pedagogisch klimaat op onze school sterk verbeterd. Leerkrachten zijn zich bewust van de feedback die ze geven en de vragen die ze stellen, en werken veel meer dan eerst vanuit een open en lerende houding. Inmiddels zijn er drie collega's (bij Mariëlle) opgeleid tot beeldcoach/didactisch coach en is Mariëlle meer op de achtergrond aanwezig. Evengoed blijft ze betrokken, weet ze ons team doelgericht te begeleiden en en zet ze ons steeds weer aan tot verdere professionalisering.
Anne Koster, intern begeleider bij de Veerkracht
Mariëlle heeft met haar warme en enthousiaste manier van werken ons hele team in anderhalf jaar tijd in beweging gezet rond het Didactisch Coachen. Beeldcoaching is een effectieve manier van leren kijken naar jezelf en je eigen handelen en komt dus heel dicht bij wie je zelf bent. Mariëlle verstaat de kunst een heel veilig en open klimaat te scheppen waarin iedereen zichzelf kan en durft te zijn. Zij heeft een natuurlijke manier van kennis overdragen en door de wisselende werkvormen die zij inzet activeert zij ons allemaal tot leren en reflecteren. We zijn ons allemaal bewust van de kracht van het stellen van vragen en het geven van gerichte feedback,en zetten deze ook steeds meer in in de klas en in individuele gesprekken met leerlingen. En dat is waar het ons om gaat: de winst voor de kinderen!
Marleen Cruiming, intern begeleider basisschool het Anker
Ik ben heel tevreden over de inhoud en de opzet van deze opleiding. Op een praktische manier komt er erg veel belangrijke informatie voorbij die in de eigen situatie gebruikt kan worden. Je leert echt anders kijken en luisteren en gebruik maken van beeld. Ook de invloed van de manier van filmen was een eyeopener. Mariëlle heeft een hele veilige leeromgeving gecreëerd waarin elke deelnemer zich “bloot” durfde te geven. Ze is heel belangstellend, proactief en een warm persoon. Ze heeft heel erg hoog het “practice what you preach” principe in het vaandel. Je voelt je veilig bij haar, ze ziet altijd het positieve in je, ze is motiverend en enthousiasmerend, ze denkt altijd met je mee en ze kreeg het elke keer voor elkaar om ons op vrijdagmiddag toch nog goed aan de slag te krijgen. Ik ben heel positief over haar als persoon en als opleider. Daarnaast is ook zichtbaar dat ze zelf heel kundig is maar tegelijkertijd heel “down to earth”, en dat maakt het ontzag voor haar alleen maar groter. Ik ben blij dat ik dit proces van haar heb mogen leren.
Joost Dieleman, docent W&T, Science, docent-coach Minkema College
Geweldig hoe Mariëlle mee denkt over het inzetten van beeldcoaching voor onze rondleiders in het Van Gogh Museum. Samen verkennen we de mogelijkheden. Inmiddels heeft ze een aantal zeer geslaagde trainingen gegeven, zowel aan educatoren als aan rondleiders. De methodiek blijkt ook zeer goed inzetbaar in het museum. Ik hoop dat we dit in de toekomst verder uit kunnen bouwen.
Marie-José van Schaik, programmamanager mondelinge educatie, Van Gogh Museum
Mariëlle heeft een motiverende en liefdevolle manier van werken die ik als heel prettig en veilig heb ervaren. Ze heeft me laten zien dat ik moet vertrouwen op mijn eigen handelen en vooral ook mag genieten van al het moois wat er gebeurt in de klas. Ik ben me door dit traject weer bewust geworden van mijn kwaliteiten en heb geleerd deze bewust in te zetten voor de klas.
Anita Niekel, leerkracht basisschool De Vlaamse Reus
Ik heb geleerd dat de invloed van beelden groot is in de begeleiding van een leerkracht. Ik kan nu in de begeleiding de beelden het werk laten doen, waardoor ik minder invul voor de leerkracht. Dit zorgt voor een ontwikkeling die komt uit de leerkracht en zorgt voor een duurzaam effect. Door de opleiding beeldcoaching en didactisch coachen heb ik geleerd vanuit de kracht van de ander te denken. Je staat naast de ander om te helpen de stappen te maken vanuit de kracht van de ander. Daarbij heb ik geleerd dat de feedback die je geeft zo specifiek mogelijk moet zijn om groei mogelijk te maken. Ik ben blij dat ik dat nu kan. Het heeft mij veel gebracht en nu ook degene die ik coach.
Muus Visser, opleider in de school
Wat ik heb geleerd tijdens de opleiding tot Beeldcoach is aan de ene kant de kern van een coachingstraject helder te krijgen, door goed te luisteren, kijken en voelen. Aan de andere kant heb ik geleerd hoe je rond die kern een coachingstraject succesvol vorm kunt geven, daarvoor zijn vragen stellen en feedback geven essentiële tools. Ik heb de krachtige werking van Beeldcoaching ook zelf ervaren; Ik voelde mij steeds in mijn kracht gezet en dat maakt dat ik zo gegroeid ben. Datzelfde effect heb ik bij leerkrachten/docenten gezien. Beeldcoaching staat voor mij dan ook gelijk aan empowerment en dat maakt deze vorm van coaching zo waardevol en succesvol.
Mieke Konings, opleider in de school ASKO en docent universitaire pabo UvA
Vol enthousiasme heb ik de opleiding Beeldcoaching met Didactisch Coachen gevolgd. Het studiemateriaal, de bijeenkomsten en de praktijkopdrachten sluiten nauw aan bij mijn huidige werkzaamheden als Ib-er en Opleider in de school, het begeleiding en coaching van leerkrachten en studenten. Door deze opzet, het geleerde steeds inzetten in de praktijk, maak je het beeldcoachen eigen. Tijdens de bijeenkomsten, in kleine setting, ontvang je specifieke feedback en concrete aanwijzingen passend bij je eigen ontwikkeling waarmee je in de praktijk mee aan de slag kunt. Deze koppeling praktijk – studie spreekt mij zeer aan.
Baukje Teertstra, Intern Begeleider en Opleider in de School
De opleiding heeft mij geleerd meer te letten op lichaamstaal. Ik ben heel bewust gaan kijken naar datgene wat er te zien is. Daarnaast heb ik geleerd om niet zelf heel hard te werken maar de ander aan het denken en aan het werk te zetten door middel van het stellen van de juiste vragen en de juiste feedback. Het is een meerwaarde in de collegiale samenwerking. Het levert begrip, openheid en vertrouwen op.
Dorien Wolvers, intern begeleider
Aanvankelijk voelde ik me erg verantwoordelijk voor het hele proces van de leerkracht en dat werkte averechts. Het besef dat je als coach middel bent voor je collega’s om tot inzichten te komen heeft me een andere gesprekspartner gemaakt. Dit was nodig: het proces vindt bij de ander plaats zodat zij beter kunnen inspelen op de behoefte van een leerling of groep. Tijdens het afstuderen geeft Ellen aan: ‘Het is mij duidelijk geworden dat ik niet een probleem van een ander op hoef te lossen maar dat ik door vragen te stellen lichtjes op het pad kan ontsteken waardoor de ander in staat is eigen keuzes te maken. Ik voel mij meer en meer het gereedschap dat leerkrachten in staat stelt bewust te worden van hun eigen handelen. Omdat nu de leerkrachten zelf aan het werk gaan worden gaandeweg allerlei oplossingen bedacht: de leerkracht is eigenaar van het leerproces en ik sluit aan’.
Ellen Klein, intern begeleider
‘Het is ongekend hoe Mariëlle (en Hélène) in korte tijd het project Vol Lof! uit de grond gestampt hebben. Mariëlle haar werklust en doorzettingsvermogen zijn uitzonderlijk. En dat niet alleen: ze paart dit ook aan een grote kennis van zaken, een onuitputtelijke nieuwsgierigheid naar wat er werkt in het onderwijs en wat niet, en vooral een bijna altijd goed humeur. Het is een groot plezier met Mariëlle samen te werken. Ze komt afspraken na, is creatief en flexibel. Bovendien heeft ze de flair en de charme om dat wat ze wil ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Ik hoop nog jaren met haar samen te werken en samen te leren en te ontwikkelen.’ (Lof in Beeld was een project in 2012 tot 2014 in het Basisonderwijs in Amsterdam ondersteund door de PO-Raad en de gemeente Amsterdam, met als doel de waarde van Didactisch Coachen in combinatie met te onderzoeken)
Lia Voerman, Researcher and teacher educator at Utrecht University en trainer, consultant en (video)coach bij V&F Onderwijs Consult
‘De meest zinvolle nascholing/training die ik ooit gevolgd heb! En het werkt écht in de praktijk, elke dag weer!’
Mariska Rave, leerkracht Basisschool de Mijlpaal, die individueel werd begeleid
‘Voor basisschool De Mijlpaal is Mariëlle één van de grondleggers geweest van het Didactisch Coachen. De school was al bekend met het beeldcoachen en met behulp van subsidie van de PO-raad is daar in een tweejarig traject het Didactisch Coachen aan toegevoegd. Dat heeft de school veel opgeleverd. Naast de inzichten die het beeldcoachen opleveren, hebben leerkrachten en directie een krachtig middel in handen gekregen door goed zicht te hebben op en inzicht te krijgen in het feedback geven. Hierdoor is de kwaliteit van het feedback geven enorm omhoog gegaan. Mariëlle is in dit proces een bijzondere prettige en waardevolle partner geweest door haar gedrevenheid, positieve instelling en deskundigheid. “Hier hebben we echt wat aan gehad en wanneer kom je een volgend traject bij mij starten?” waren veel gehoorde opmerkingen. Fijn om te zien hoe leerkrachten en daardoor ook de leerlingen in hun kracht worden gezet!’
Marga Putter, adjunct-directeur Basisschool De Mijlpaal, die Lof in Beeld in de school inzette
‘Mariëlle en Helene hebben een (verkorte) cursus Didactisch Coachen gegeven aan de kinderoefentherapeuten van Kind en Motoriek. De wijze waarop ze dit deden was zeer kundig en sloot perfect aan bij het niveau van de deelnemende kinderoefentherapeuten. De kinderoefentherapeuten gaven aan erg veel geleerd te hebben, en het geven van therapie nu weer een stuk leuker te vinden.’
Johannes Noordstar, PhD – student bij UMC Utrecht na een training voor kinderfysiotherapeuten
‘Als leerkracht laat je je wakker schudden en je kijkt naar jezelf en naar je kinderen op een positieve manier. Je zoekt naar kwaliteiten en je kijkt naar wat er al is. Door samen met je coach zo te kijken krijg je enorm veel positieve energie en je voelt zelf hoe het is. Zo wil je ook dat de kinderen uit je klas zich voelen. Iedereen blij! Het is ook fijn om in je gewone leven toe te passen.’
Greetje Noorlag, leerkracht bij Basisschool de Archipel in Amsterdam